Sauna po treningu? Kiedy najlepiej korzystać?

Korzystanie z sauny to świetny sposób na odnowę biologiczną, pozbycie się nadmiaru toksyn z organizmu i poprawienie regeneracji. Często spotykam się z pytaniem czy można skorzystać z sauny po treningu, a jeśli tak to ile? Czy w ogóle jest sens z niej korzystać w dzień treningowy?

Aby odpowiedzieć na te pytania trzeba wziąć pod uwagę rodzaj i poziom trudności treningu, poziom wytrenowania, stan zdrowia i to czy osoba korzysta regularnie z sauny.

Sesję w saunie z reguły traktuje się jako osobną jednostkę treningową, ponieważ jest to pewnego rodzaju wysiłek dla organizmu (utrzymanie homeostazy). Jeżeli zaplanujemy ciężki trening, który spowoduje duży ubytek poziomu wody z organizmu to 10 minut w saunie (nie mówiąc już o dłuższym czasie trwania sesji) po skończonym wysiłku pogłębi odwodnienie i nie wpłynie korzystnie na Twój organizm – zwiększy dodatkowo zmęczenie organizmu, a przecież nie o to nam chodzi.

Jeżeli weźmiemy pod lupę osobę, która nie ma najlepszej kondycji, może okazać się, że samo wejście do sauny niepoprzedzone żadnym treningiem na 10-15 minut będzie stanowić wyzwanie, a tym bardziej jeśli nie mamy doświadczenia saunowego.

Podsumowując, sesje w saunie najkorzystniej jest odbywać w dni nietreningowe i wtedy można wydłużyć czas sesji, np. 3 wejścia po 8 minut z przerwami 5 minut na chłodny prysznic. Można korzystać z sauny bezpośrednio po treningu maksymalnie 5-10 minut jeżeli przeprowadzony trening nie spowodował skrajnego zmęczenia i zbyt dużego ubytku wody z organizmu.

Dodaj komentarz